woensdag 22 april 2015

Ik ben al enige tijd druk met het installeren van een badkamer. Tussendoor ben ik met mijn Kreidler bezig. Inmiddels ben ik begonnen met het restaureren van de beide tellers. Dit zijn de originele VDO toerenteller en kilometerteller. Ik denk dat de klokken nog goed zijn met uitzondering van de chromen ringen en het glas. De ringen zijn gedeukt en een of andere onverlaat heeft ze met de kwast rood geschilderd en daarbij het glas ook meegenomen.. Deze chromen ringen zal ik nieuw moeten kopen. Aanvankelijk was ik nogal sceptisch over de teller glazen. Deze zaten vol krassen. Nieuwe glazen zijn wel te krijgen maar kosten 20 Euro per stuk.

Maar met veel geduld en met behulp van commandant heb ik nagenoeg alle krassen eruit kunnen poetsen. Als je goed kijkt zie je nog wel een aantal lichte krassen maar ik vind dat dit ook een beetje hoort bij een motorfietsje van bijna 40 jaar oud.


Hier zijn beide tellers te zien. Ik heb de tellers nog niet getest maar ik hoop dat de werking ok is. Naast deze onderdelen heb ik nog een aantal rubbers nodig. De rubbers die erbij zaten zijn uitgedroogd. Trillingen zijn funest voor een toerenteller en dus zal ik deze rubbers moeten vervangen. Tevens moeten twee teller behuizingen worden aangeschaft. Inmiddels heb ik imitatie exemplaren op internet gevonden voor rond de 38 Euro per stuk...
 


Dit zijn de glazen van de tellers na het poetsen...

Inmiddels heb ik weer een aantal onderdelen besteld. Dit zijn voornamelijk kabels, remsegmenten en delen voor de verlichting zoals een koplamp en een achterlicht. De volgende keer kan ik een foto laten zien van deze onderdelen, gemonteerd op de motor. De komende tijd moet ik voor mijn werk naar Drachten. Ik heb me voorgenomen om tijdens een van deze reizen het motorblok weg te brengen om te laten reviseren.

Als laatste kan ik melden dat ik het voorspatbord nagenoeg klaar heb om te laten spuiten. Ik kan het geheel pas laten spuiten als ik ook de beide zijkappen van de motor heb gekocht. Eerst maar even de genoemde spullen monteren en daarna zie we wel weer verder. Op onderstaande foto het spatbord met het (originele) spatlapje.... Tot de volgende keer.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten