Dit is de Kreidler met de gemonteerde onderdelen. Ik vind de koplamp erg mooi en ben blij dat ik voor het exemplaar met de dunne chromen rand heb gekozen.
In plaats van het originele plastic kettingscherm heb ik deze gemonteerd. Omdat het oog ook wat wil heb ik het achterkettingwiel gepolijst. Om het optische plaatje af te maken ga ik uiteindelijk een geel/gouden ketting monteren.
Dit is de rechterkant met het nieuwe rempedaal, de remlichtschakelaar en de bedieningskabel voor de achterrem. Ik heb ook van beide trommelremmen de remschoenen vervangen.
Na lang wikken en wegen heb ik het motorblok naar Kreidlerstore in Waskemeer gebracht. Daar heb ik gesproken met Lieuwe Akkerman. Hij heeft mij geadviseerd in de keuze voor de krukas, cilinder en andere zaken. Het blok is op brede tap gezet en daarbij was het ook nodig het carter uit te kotteren tot 51 mm (was 47 mm) Dit waren bijkomende kosten waar ik geen rekening mee had gehouden. Als krukas heb ik uiteindelijk voor een Rito krukas gekozen. Verder zijn alle lagers en afdichtingen in het blok vernieuwd. Het blok bleek inwendig kerngezond en kon zonder reparaties weer worden gemonteerd.
Ik heb bij Kreidlerstore ook een cilinder met 4 spoelpoorten, bijpassende zuiger, een cilinderkop, een kabelboom en een schakelpedaal gekocht. Al met al een hele uitgave maar dan heb je ook wat!! Aanvankelijk wilde ik een 60 cc cilinder aanschaffen maar Lieuwe adviseerde een 50 cc te nemen omdat deze veel beter stationair zou lopen. Als ik een carburateur zou nemen zou de 20 mm in plaats van de 23 mm een goede keus zijn.


Hier een kijkje in de cilinder met de twee
boosterpoorten. De bijpassende zuiger heeft
een L zuigerveer (zgn. topzuiger)
Nu is de bodem van de hobby schatkist in zicht dus er moet eerst weer wat geld worden verdiend. In het najaar heb ik nog enkele klussen gepland dus dat komt wel goed.
Ik heb de cilinder en kop matzwart gespoten en vervolgens de koelribben gepolijst. Deze cilinders werden ook origineel gemonteerd door de Kreidler fabriek rond 1974. Inmiddels heb ik de cilinder en kop gemonteerd en het spruitstuk ook nog even gepolijst. Nadat het zijdeksel opgepoetst was kon ik het blok bewonderen. Het is erg mooi geworden (vind ik zelf) en ik ben dik tevreden.
In de tussentijd ga ik verder met het achterspatbord. Het voorspatbord is klaar en staat in de primer. Het achterspatbord ben ik aan het plamuren, schuren, plamuren etc. Tot de volgende keer.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten